O Θηλασμός & άλλα μαγικά..


Μια ιδανική περίοδος για να θωρακίσεις το “τέκνο” σου, αλλά και να αρχίσεις να επανέρχεσαι στα μέτρα του τζιν που τόσο σου έλειψε. Είναι μια διαδικασία σούπερ-άκρως-φυσιολογική, πολυσυζητημένη, ευεργετικότατη για μάνα και μωρό, και για αυτό είναι άκρως αδιανόητα περίεργο στο μυαλό μου ότι υπάρχουν άτομα του αντίθετου φύλου που αρνούνται να δουν την απαραίτητη και φυσικότατη μαγεία του θηλασμού (πρώτη φορά παίρνω λίίίγο θέση, αλλά είναι σοκαριστικό)!

Τι συμβαίνει στο σώμα?

Το σώμα αλλάζει κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης (γνωστό της πάσης, άι νόου), αλλά είναι τόσο μαγικό που αλλάζει κατόπιν εορτής (βλέπε γέννα) και προετοιμάζεται και για την περίοδο του θηλασμού (θα ακουστεί τρομακτικό, αλλά αποθηκεύεται ποσότητα περίπου 4 κιλών λίπους για το καμάρι σας, μέσα σε σουτιέν και σε άλλα περιφερικά τμήματα του σώματος).

Διατροφή κατά τον Θηλασμό

Δε χρειάζεται τεράστια αλλαγή ή διαφοροποίηση από τα γεύματα των υπολοίπων μελών της οικογένειας για την θηλάζουσα (οπότε δεν υπάρχουν δικαιολογίες μάι φρέντ να μην θηλάσεις). Το “κινητό” γεύμα του μωρού είναι πάντα και παντού έτοιμο, αλλά και σε σωστή θερμοκρασία (και αφήστε τους άλλους να κουβαλάνε τσαμπατσίρια και βραστήρες για να ταΐζουν τα δικά τους πιτσιρίκια, ενώ εσείς έχετε φρέσκο πράμα έτοιμο και άμεσα διαθέσιμο άμα λάχει).

Σύσταση διατροφής μητέρας:

  • Πρωτεΐνες – κρέας, όσπρια, αυγό, ψάρι (προσοχή σε σολομό και σκουμπρί λόγω των βαρέων μετάλλων)
  • Δημητριακά – σε κάθε γεύμα για την άμεση παραγωγή ενέργειας
  • Φρούτα & Λαχανικά – ποικιλία για πρόσληψη διαφόρων βιταμινών και ιχνοιστοιχείων
  • Γαλακτοκομικά – χαμηλά λιπαρά
  • Λίπος – ξηροί καρποί, ελαιόλαδο
  • Αλκοόλ – Καλύτερα να το αφήσετε για τον πρώτο μήνα (συνήθως υπάρχει έντονη επιθυμία και τάση για αλκοόλ και θα φανεί λογικό μετά από όσα προηγήθηκαν με το μπαρδόν) και στην συνέχεια η κατανάλωση να είναι μικρή, αλλά 2 ώρες πριν το θηλασμό ώστε να προλάβει να γίνει η απομάκρυνση του αλκοολιού αυτού.
  • Καφές? – Μέχρι 2 κούπες την ημέρα μπορείτε να τις τσουγκρίζετε, αρκεί να είναι και αυτό 2 ώρες πριν το επόμενο γεύμα που θα “σερβίρετε”.

Οφέλη για το μωρό (που το ακολουθούν έως την ενηλικίωση, ω ναι!):

  • Παρέχει σωστές αναλογίες θρεπτικών συστατικών
  • Ενίσχυση του ανοσοποιητικού
  • Παροχή αντισωμάτων
  • Προστασία από λοιμώξεις & ασθένειες
  • Μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης αλλεργιών
  • Μείωση του κινδύνου διάρροιας και εμετών, του αιφνίδιου βρεφικού θανάτου, του διαβήτη τύπου 2, της παχυσαρκίας και των καρδιαγγειακών παθήσεων στην ενηλικίωσή του.

Οφέλη για τη μητέρα (γιες, γιού μα λέιντι):

  • Βοηθά στην απώλεια κιλών
  • Βοηθά στην επαναφορά της μήτρας
  • Μικρότερες πιθανότητες εμφάνισης επιλόχειας κατάθλιψης
  • Συμβάλλει στην μείωση του κινδύνου εμφάνισης διαφόρων νόσων (π.χ. καρκίνου μαστού, καρδιαγγειακών κ.α.)
  • Προστασία από την οστεοπόρωση
  • Μείωση εμφάνισης παχυσαρκίας
  • Χρόνου & χρήματος – Το μητρικό γάλα εκτός από την ιδανική σύσταση για την κάλυψη των αναγκών του νεογνού, βρίσκεται σε κατάλληλη θερμοκρασία και είναι πάντα και παντού διαθέσιμο

Οφέλη & για τους 2:

Δημιουργεί και ενισχύει ένα μοναδικό συναισθηματικό δέσιμο ανάμεσα σε μητέρα και νεογέννητο. Και εκεί κάπου θα ξεκινήσει η προσκόλληση και οι ατάκες “είσαι μαμάκιας”, οι διάλογοι τύπου “μαμά?? – Παιδί μου!” και άλλα τέτοια οιδιποδιακά! Οι πατεράδες μπορούν να ζηλέψουν λίγο, αλλά μπορούν το ελέγξουν με την ανάμνηση των 9 μηνών όπου η καψερή η μητέρα έκανε τρελές γάμπες, μπράτσα κλπ για να κουβαλάει τον παλίκαρο/ κορίτσαρο, αλλά και την στιγμή που ο ιδρώτας μεταφράστηκε σε ποσότητα λίτρων, μέχρι να ακουστεί το πρώτο “Ουά” και να πέσει το 20-ευρω στις νοσοκόμες (δε ξέρω αν γίνονται ακόμα τέτχια πράματα, αν και σαν λαός, οι στιγμές χαράς μας κάνουν να μη σκεφτόμαστε ιδιαίτερα τέτοια ασήμαντα πράγματα και να φτύνουμε πεντοχίλιαρα πριν τα κολλήσουμε στο μέτωπο κάποιου. Νοσταλγία.).

Μέχρι πότε??

Ο θηλασμός συστήνεται για τους 6 πρώτους μήνες, συνήθως σε αποκλειστικότητα, ενώ μέχρι τον πρώτο χρόνο ζωής του μωρού, μπορεί να παρέχεται συμπληρωματικά με τα νεοεισαχθέντα τρόφιμα. Η σύσταση του γάλακτος (και άλλο μαγικό), αλλάζει όσο μεγαλώνει το μωρό, όπως επίσης και η ποσότητα παραγωγής γάλακτος.

Αποφυγή τροφίμων?

Πέρα από τους μύθους και τις ασαφείς πληροφορίες (“μην φας φασολάδα θα φέρει αέρια στο παιδί”), η αλήθεια είναι ότι θα κάνετε πειράματα. Αν παρατηρηθεί ότι μετά από την κατανάλωση ενός τροφίμου από την μητέρα, το νεογέννητο έχει ερεθισμό, γκρίνια κλπ, θα ήταν προτιμότερη η διακοπή του. Είναι η ιδανική περίοδος όμως για να συνηθίσετε αυτόν τον μικρό ανθρωπάκο σε διάφορες γεύσεις για να μην γίνει επιλεκτικός μετέπειτα. Έξτρα τιπ: λέγεται ότι τους αρέσει το γάλα μετά την κατανάλωση σκόρδου, αφού γλυκίζει λίγο παραπάνω (Ε, ρε, γλέντια για τους υπόλοιπους σε κλειστό χώρο).

Πως ξεκινάω?

Είναι η ιδανική ευκαιρία να πάρεις αγκαζέ έναν επαγγελματία διαιτολόγο-διατροφολόγο, ώστε να διαχειριστείς το βάρος, την διάθεση, αλλά και την υγεία και των 2 σας. Έτσι θα γίνει με κάποια άνεση (άσε το διαιτολόγο να βγάλει το φίδι από την τρύπα και να σε βοηθήσει να κάψεις την κρέπα μερέντα με τυρί που έφαγες στη λιγούρα του 2ου τριμήνου), αποτελεσματικότητα και συντομία.

Η άσκηση θα είναι απαραίτητος σύμμαχος για την διάθεση (μιλάμε για ορμόνες και άλλα τέτοια τρελά, ε!), την “σιλουέτα” της επιλογής σου και για τον χρόνο που χρειάζεται να ξεδώσεις και να αφιερώσεις σε σένα (στα εγγλέζικα θα έλεγα ταπ γιορ σόλντερ, ως επιβράβευση για τον εαυτό σου). Οπότε, πάρε παραμάσχαλα και έναν γυμναστή/ γυμνάστρια/ συνδρομή σε αθλητικό κέντρο.

*Ψιλά γράμματα:

BINNS C, LEE M, & LOW WY. (2016). The Long-Term Public Health Benefits of Breastfeeding. Asia-Pacific Journal of Public Health. 28, 7-14.

BRAHM, Paulina; VALDES, Verónica. The benefits of breastfeeding and associated risks of replacement with baby formulas. Rev. chil. pediatr.,  Santiago ,  v. 88, n. 1, p. 07-14,    2017 .   Available from <https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062017000100001&lng=en&nrm=iso&gt;. access on  23  Feb.  2018.  http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062017000100001.

PÉREZ-ESCAMILLA, R., MARTINEZ, J. L., & SEGURA-PÉREZ, S. (2016). Impact of the Baby-friendly Hospital Initiative on breastfeeding and child health outcomes: a systematic review. Maternal & Child Nutrition. 12, 402-417.

VICTORA, C. G., BAHL, R., BARROS, A. J. D., FRANÇA, G. V. A., HORTON, S., KRASEVEC, J., MURCH, S., SANKAR, M. J., WALKER, N., & ROLLINS, N. C. (2016). Breastfeeding in the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect. The Lancet. 387, 475-490.

Advertisements

Τσι-τσι κνοπέμπτη!


Πολυγιορτασμένη και πολυαγαπημένη μέρα από την παιδική ηλικία, που αντί για το απρέιζ της λίγδας και του κοψιδίου, στο μυαλό των παιδιών κυριαρχεί το “τι θα ντυθώ”, “χάνουμε μάθημα”, “πετάμε χαρτοπόλεμο ενώ μας είπανε να φέρουμε μόνο σερπατίνες”, αλλά και ο ανεφοδιασμός με σκορδάκια, βίνταζ στράκα-στρούκες και άλλα τέτοια όμορφα και εκκωφαντικά παπατζιλίκια για το ποιός είναι ο μεγαλύτερος εφετζής στις μικρές ηλικίες και παρέες.

Παρόμοιες μέρες εορτασμού του ψητού (και της σόδας) φιγουράρουνε και σε άλλες χώρες (βλέπε Γερμανία, Αμερική). Το γλεντοκόπι αυτό ως έχει σκοπό το κόψιμο κορδέλας για την έναρξη των αποκριών και ίσως να δράσει ως αντισταθμιστής στην επερχόμενη βαρβάτη νηστεία που ακολουθεί ως το Πάσχαδο (που εκεί η σόδα και η λίγδα θα παλέψουνε σώμα με σώμα για αρκετές μέρες, μπροστά από λαμπάδες και κόκκινα αυγά).

Ιν του δε πόιντ..

Αν κάποιος θέλει να περάσει δίχως να (πολυ-)αγγίξει αυτήν την μέρα και επιθυμεί να πάρει τα κιλάκια του σε άλλη φάση -βρε αδερφέ- μέσω τσουρεκιών και λοιπών πασχαλιάτικων εδεσμάτων (θα αποτραπούν σε εκείνη τη φάση) το μόνο που μπορεί να γίνει είναι να φορέσουμε τη στολή του Ζορό, να πάρουμε καψούλια για το νερομπίστολο και ένα σακουλάκι χαρτοπόλεμο (για να νιώσουμε την παρανομία έναντι της σερπατίνας που θα μαζέψει από τα πατώματα ο έρμος που θα του λάχει σήμερο) και να προσπαθήσουμε να απολαύσουμε χωρίς υπερβολές την ημέρα, με λίγο χάλι γκάλι παραπάνω για να “καεί” και λίγο από αυτό που θα φαγωθεί.

Κρέας – τι καλούδια μας δίνει?

  • Σίδηρο – υψηλής βιολογικής αξίας (έχει καλύτερη απορρόφηση)
  • Β12 – συμβάλλει στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και στο γενετικό υλικό
  • Ψευδάργυρο – συμβάλλει στην αναπαραγωγή, στην ανάπτυξη, στο ανοσοποιητικό και στην επούλωση τραυμάτων
  • βιταμίνες συμπλέγματος Β – συμβολή σε διάφορες βασικές λειτουργίες
  • Φώσφορο – συμβάλλει στην υγεία των οστών και των δοντιών και σε άλλες λειτουργίες
  • Πρωτεΐνες – Απαραίτητες για την ανάπτυξη και τη δόμηση των ιστών
  • Σελήνιο

Για τους βετζετεριάνους παρόμοιο τσίκνισμα μπορεί να γίνει με:

  • Μπιφτέκια σόγιας
  • Ψητά μανιτάρια πλευρώτους
  • Ρεβυθοκεφτέδες
  • Ψητά λαχανικά
  • κανένα σφηνάκι σιδήρου για την κάλυψη των αναγκών, αλλά και για να μην κρίνουν οι υπόλοιποι κρεατοφάγοι την διατροφική σας επιλογή.

Για να μην χρειαστεί τρέξιμο/ ενοχή/ δίαιτα:

  • Γεμίζουμε το πιάτο από την αρχή
  • Μέτρια ποσότητα κρέατος (δε το ξεφτυλίζουμε, καθώς θα υπάρξουν και άλλες ευκαιρίες)
  • Αποφύγετε τηγανητά (π.χ. πατάτες)
  • Αντί για αναψυκτικά, προτιμήστε σόδα, κρασί, μπύρα (εφόσον επιτρέπετε ανάλογα με το άτομο σας)

Καλές αποκριές και καλά κρασχιά!