Χαλαράάά!


Όσο μεγαλώνεις, ειδικά στην Ελλάδα του σήμερα νιώθεις όλο και πιο «βαρύς», σε κάποια θέματα (νταξ, σε όλα μπορεί), συναισθηματικά μιλώντας. Οι καιροί αλλάζουν και εσύ το ίδιο! Παλιά, είχες να σπας το κεφάλι σου για το τι παγωτό θα διαλέξεις από το τεράστιο – στα μάτια σου- ψυγείο, ή πως μπορείς να κερδίσεις στο κρυφτό (εδώ σίγουρα σκάει το χάσμα των γενεών και πολλά παιδιά-ενήλικες πλέον δεν θα πολυκαταλάβουν τι εννοώ, οπότε ρωτήστε κάποιον μεγαλύτερό σας που πρόλαβε αυτά τα παιχνίδια), ή τι λαμπάδα να ζητήσεις από το άτομο που συνέβαλλε να σε βουτήξουν σε μια κολυμπήθρα, ενώ οι καλεσμένοι χαμογελούσαν με το κλάμα σου. Σήμερα, ίσως είσαι και εσύ ένας από αυτούς που σπάνε το κεφάλι τους στο πόσα απίδια βάνει ο σάκος, τι θα κάνεις στη ζωή σου και πως θα βγάλεις το μήνα με τα οικονομικά ή την απουσία αυτών.

Για να επανέλθω, όσο μεγαλώνεις λοιπόν, κάνεις την πρώτη επαφή με αυτό που οι μεγάλοι λέγανε άγχος και φαινόταν ζωγραφισμένο στην έντρομη φάτσα τους, ενώ εσύ το χρησιμοποιούσες σαν παιδί για να την σκαπουλάρεις από διάφορα – βλέπε εξετάσεις, «α, δεν μπορώ να σε βοηθήσω στο τάδε γιατί έχω άγχος για τις εξετάσεις, θα βγω καλύτερα μια βόλτα να χαλαρώσω» κλπ – κλπ. Σε κάποια φάση της ενήλικης ζωής, αυτό το άγχος αποκτά διαστάσεις αρκούδας και μπορεί να παρουσιαστεί και σαν «φανταστικός» φίλος/εχθρός ενός ενήλικα.. Οπότε μιλάμε για το αποτέλεσμα όλων αυτών, που σε φτάνουν σε σημείο να έχεις μια ρουτίνα εκνευρισμού, λύπης, συννεφιάσ-μένης Κυριακής (ώπα!). Κάποιες φορές μπορεί να μετατραπεί σε κρίση πανικού και ή τάσεις φυγής– εδώ είναι εντοπίζονται οι διαφορές παιδικής και ενήλικης ζωής, και πολλών άλλων καταστάσεων. Ε, το λεπόν, υπάρχουν κάποια τρόφιμα που μας ξαλαφρώνουν κάπως από αυτό το φορτίο, και βοηθούν στο να μην υπάρχουν τόσο έντονα αυτά τα συναισθήματα παύλα επιπτώσεις του άγχους (ταχυπαλμίες, ζαλάδες και τα ρέστα δικά σας).

Τρόφιμα που «ξαλαφρώνουν» από άγχος:

  • Σπιρουλίνα – Πρωτεΐνες, βιταμίνες συμπλέγματος Β, σίδηρος
  • Μαύρη σοκολάτα – Φλαβονοειδή
  • Βασιλικός πολτός – Πρωτεΐνες, ελεύθερα λιπαρά οξέα, βιταμίνες (και βιταμίνη συμπλέγματος Β), φολικό οξύ
  • Σπανάκι – Σίδηρο, μαγνήσιο
  • Μπρόκολο – Βιταμίνη С και φυτικές ίνες
  • Μαρούλι – βιταμίνη С και Α
  • Μπανάνα – φυσικά σάκχαρα, κάλιο, μαγνήσιο, φυτικές ίνες
  • Ακτινίδιο – κάλιο, φυτικές ίνες
  • Βατόμουρα, Γκότζι μπέρι- βιταμίνη C, αντιοξειδωτικά
  • Γκρέιπφρουτ – Βιταμίνη С, λυκοπένιο, πηκτίνη
  • Καρποί Τσία
  • Πράσινο και Όολονγκ Τσάι, Χαμομήλι, Ιβίσκος – βιταμίνη C, αντιοξειδωτικά
  • Σολομός – Ω3 λιπαρά οξέα

Όλα αυτά τα διάφορα, βοηθούν στο να μειωθούν τα επίπεδα του άγχους, τα επίπεδα των ορμονών που σχετίζονται με το άγχος, αυξάνουν την άμυνα του οργανισμού αλλά και την ενέργεια, όπως επίσης προάγουν την αποβολή τοξινών από το σώμα.

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στις λειτουργίες του νευρικού συστήματος. Είναι παρών σε διάφορες δραστηριότητες σε όλο το σώμα, όπως η μεταφορά και χρήση ενέργειας, και έχει συνδεθεί με τις αγχώδεις διαταραχές. Βεβαιωθείτε ότι λαμβάνεται την απαραίτητη ποσότητα που χρειάζεστε, αφού συνήθως υπάρχει έλλειψη σε άτομα τα οποία πίνουν αρκετούς καφέδες και ροφήματα/ποτά τα οποία επιφέρουν συχνή ενούρηση (που χου – μπύρες).

Τρεχάτε ποδαράκια μου..

Πολλοί άνθρωποι για να ηρεμήσουν σκαρφαλώνουν σε ένα βουνό και βάζουν τις γκαρίδες, άλλοι στουμπώνουν τα μούτρα τους σε ένα μαξιλάρι και τσιρίζουν σαν να τους πατήσαν τον κάλο, άλλοι τρέχουν για να ξεδώσουν-γλιτώσουν, είτε κάποιοι κάθονται σιωπηλοί και τους τρώει μέσα τους (αυτά τα άτομα, έχουν πιο δυνατές εκρήξεις, οι οποίες κάνουν την εμφάνισή τους σε πολύ άσχετη φάση, που αντί για παράδειγμα να απαντήσουν αν θέλουν κουλουράκι με τον καφέ τους, καταλήγουν να ανοίξουν τον «αχόρταγο» και να φανούν ως οι παρανοϊκοί του χωριού, αφού το κουλουράκι δεν αναφέρεται σε καμία τους κουβέντα, αλλά μπορούν να σου χτυπήσουν πράγματα, για τα οποία φταις, τα οποία χρονολογούνται πριν την γέννηση της ανθρωπότητας»).

Η άσκηση, είναι γνωστό ότι βοηθά σε όλα τα επίπεδα της υγείας, και όταν μιλάμε για άσκηση ακόμα και το περπάτημα στα μαγαζιά ή σε μια παραλία, ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία.

Στην περίπτωση του άγχους, η άσκηση βοηθά να ξεδίνει και το σώμα και ο νους, αφού κατά την άσκηση παράγονται χημικές ουσίες που φέρνουν συναισθήματα ευφορίας, ονόματι ενδορφίνες. Οι ενδορφίνες λειτουργούν σαν παυσίπονα, βελτιώνουν την ποιότητα του ύπνου και όλα αυτά συμβάλλουν στην μείωση του στρες.

Σαν άσκηση μετρά και η σεξουαλική δραστηριότητα, η οποία έχει αποδεδειγμένη θετική συσχέτιση με την βελτίωση των επιπέδων του στρες, αφού κατά την διαδικασία παράγονται ορμόνες οι οποίες προάγουν την ευφορία, ουάνς αγκέν, συν του ότι βελτιώνεται και η αυτοπεποίθηση και το αίσθημα της ανταμοιβής.

Ουουου και ανεβαίνει…

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα, υπάρχουν και πράγματα τα οποία ανεβάζουν τα επίπεδα του άγχους. Αυτά είναι η μεγάλη ποσότητα καφεΐνης και νικοτίνης, η συχνή κατανάλωση γρήγορου φαγητού – αφού δεν λαμβάνονται οι απαραίτητες θρεπτικές ουσίες που προείπαμε, βάλε βιταμίνες και όλα αυτά τα θρεπτικά συστατικά. Παρ’ όλα αυτά, δεν συστήνεται η κατανάλωση ντεκαφεινέ – αφού κρίνεται ψιλο-επικίνδυνος λόγω των τοξικών χημικών ουσιών που χρησιμοποιούνται για να εξαχθεί η καφεΐνη, αλλά συστήνεται η μείωση της δοσολογίας/ κατανάλωσης του καφέ.

Άρα:

Παν μέτρον άριστον – οργάνωση της ημέρας σας – λίγη άσκηση για να ξεδίνετε (όποια και αν είναι αυτή).

 

 

*Ψιλά γράμματα:

CUCIUREANU, M. D. (n.d.). Magnesium and stress. University of Adelaide Press. http://itupl-ura1.ml.unisa.edu.au:80/R/?func=dbin-jump-full&object_id=121394.

OLIVER G, WARDLE J, & GIBSON EL. (2000). Stress and food choice: a laboratory study. Psychosomatic Medicine. 62.

SHARMA, M. K., & BUETTNER, G. R. (1993). Interaction of vitamin C and vitamin E during free radical stress in plasma: An ESR study. Free Radical Biology and Medicine.14, 649-653.

SCHNOHR, P., KRISTENSEN, T., PRESCOTT, E., & SCHARLING, H. (2005). Stress and life dissatisfaction are inversely associated with jogging and other types of physical activity in leisure time—The Copenhagen City Heart Study. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 15, 107-112.

TARASOV EA, BLINOV DV, ZIMOVINA UV, & SANDAKOVA EA. (2015). [Magnesium deficiency and stress: Issues of their relationship, diagnostic tests, and approaches to therapy]. Terapevticheskiĭ Arkhiv. 87, 114-22.

WINKEL-SHIRLEY, B. (2002). Biosynthesis of flavonoids and effects of stress. Current Opinion in Plant Biology. 5, 218-223.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s