Γελάει καλύτερα…όποιος γελάει συνέχεια.


Όλοι έχουμε ακούσει και πει – με καμάρι και ύφος – εκφράσεις όπως «γελάει και το παρδαλό κατσίκι» (που δεν είμαι σίγουρη αν τα παιδιά που το ακούνε/λένε κάνουν εικόνα ένα παρδαλό κατσίκι να γελάει) και άλλο ένα με ζωάκι – «έπεσε το γέλιο της αρκούδας». Αλλάζουμε ρεπερτόριο: «γελάνε και τα αυτιά του», «θα γελάσει ο κάθε πικραμένος» – απειλητικό συνήθως, «το γέλιο θα σου βγει ξινό» – πλέον μιλάμε για ντεφάκτο απειλή, και πολλά άλλα.

Υπάρχουν άνθρωποι που είναι με ένα μόνιμο γέλιο –χαρακτηρίζονται ως χαχανούληδες – ή κάποιοι που έχουν μια μόνιμη μουρτζούφλα – θυμίζοντας αγαπημένο συγκάτοικο της χιονάτης. Βέβαια, υπάρχουν και κάποιοι που είναι “ενδιάμεσοι” –γελάνε μόνο σε περιπτώσεις αστείου, από ευγένεια, από αμηχανία και γενικά από λόγο.

Το γέλιο έχει την μαγική ικανότητα να μεταλλάσσει την εικόνα που έχει κάποιος για ένα άτομο, αφού μπορεί να χαρακτηριστεί και ως ελκυστικό, όταν γελάει ή χαμογελάει (δείχνει δε δείχνει δόντι), ακόμα και όταν κακαρίζει με τον πιο ιδιαίτερο τρόπο σε διαφορετικού βεληνεκούς ντεσιμπέλ-ια (όλοι έχουν κάποιο παράδειγμα “γελαστή” στο μυαλό τους). Επίσης, έχει ιδιαίτερη συσχέτιση με το φλέγτ (καμάκι, ναι) αφού μπορεί να είναι σαν να λέμε ακόμα και – επιτρέψτε μου – γυναικομαγνήτης (κορίτσια, γνώρισα κάποιον που έχει μπλα μπλα μπλα και χιούμορ!), ή η έμφυτη στρατηγική του ανδρικού φύλου για να κερδίσει μια γυναίκα κάνοντας διάφορα παπατζιλίκια μέχρι να του σκάσει ένα, δυό, τρία…πολλά χαμόγελα.

Μπορούμε να πούμε άπειρα πράγματα για αυτό το μαγικό αποτέλεσμα μιας έξυπνης ατάκας, αλλά ας περιοριστούμε στις ευεργετικές επιδράσεις..

Σωματικά…

  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
  • Μειώνει τις ορμόνες του στρες – ένα καλό γέλιο βοηθά στην αποβολή της έντασης και του στρες, χαλαρώνοντας και τους μύες για 45 λεπτά περίπου
  • Μειώνει τον πόνο – εδώ εμπλέκονται οι ενδορφίνες (ορμόνες που προάγουν την αίσθηση της ευφορίας (για όσους θέλουν να το χρησιμοποιήσουν για να κάνουν το κομμάτι τους σε μη-αναγνώστες)
  • Συμβάλλει στην πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων – βελτιώνει την λειτουργία των αγγείων του αίματος και αυξάνει την ροή του (αίματος)

Πνευματικά…

  • Ανακουφίζει από το άγχος και τον φόβο – όταν γελοιοποιείς μια κατάσταση που σου προκαλεί τα προηγούμενα άσχημα συναισθήματα, φαίνεται αρκετά αστεία αφού είναι θετικά ακραία αυτά που θα σκεφτείς
  • Βελτιώνει την διάθεση – δε μπορείς να νιώσεις άγχος ή στεναχώρια όταν γελάς – αληθινά, αλλιώς έχεις μια περίεργη φάτσα τρόμου και ναυτίας
  • Ενισχύει την ανθεκτικότητα (φαντάζομαι στην βλακεία των άλλων?, όπως λένε «πάρ’το στην πλάκα γιατί δεν θα την βγάλεις καθαρή αλλιώς»?!, ίσως.)
  • Προσθέτει χαρά και έντονη προθυμία να κάνει κάποιος πράγματα – μειώνει το στρες και αυξάνει την ενέργεια, οπότε υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση σε ότι κάνει κάποιος

Κοινωνικά…

  • Ενδυναμώνει σχέσεις – βλέπε γαργαλητό από μεγάλους σε πιτσιρίκια που ξέρουν ότι αυτή η στρατηγική δουλεύει.. (τώρα εξηγούνται πολλά!)
  • Μας έλκει με άλλους ανθρώπους
  • Προάγει την ομαδικότητα (– πες μια βλακεία να γελάσω εγώ, να πω και εγώ άλλη μια και στο τέλος να κάνουμε και καμιά δουλειά?)
  • Βοηθά στην εκτόνωση συγκρούσεων – κάποιοι άνθρωποι το χρησιμοποιούν ιδιαίτερα (έχω στο μυαλό μου κάποιον στη βόρεια Ευρώπη…χμ)
  • Προάγει το δέσιμο μιας ομάδας

Πόσο γέλιο?

Όσο περισσότερο μπορείς. Αν όμως γελάς κοντά στη μία ώρα, πρώτον κοίταξέ το αν το ζεις μόνος σου (ταράν!) και δεύτερον, πληροφοριακά αναφέρεται ότι 60 λεπτά γέλιου ισοφαρίζουν θερμίδες που καίγονται με 30 λεπτά γυμναστικής με βάρη.

Ιδέες για ατομικό/ομαδικό:

  • Δες μια αστεία σειρά ή ταινία
  • Διάβασε αστείες σελίδες (ακόμα και αν περιλαμβάνουν καφρίλες)
  • Συνάντησε άτομα που σου αρέσει το χιούμορ τους (εδώ τα πράγματα γίνονται υποκειμενικά)
  • Πες μια αστεία ιστορία σε άλλους (50-50 η πιθανότητα επιτυχίας, μην πω 20-80) ή στον εαυτό σου (100%)
  • Κάνε κάτι χαζό (που να μην περιλαμβάνει άλλους γιατί θα καταλήξει σε ξυλοδαρμό ή στόλισμα με διάφορα επίθετα)
  • Κάνε κανά καραόκε (συνήθως θα πετύχει να γελάσει κάποιος – νο οφένς)

Ρεζουμίδι

Γέλα, χαζογέλα και κόλλα και αν σου είναι δύσκολο, δυο οδοντογλυφίδες ή σελοτέιπ στα μάγουλα να έχεις μόνιμο χαμόγελο. Θα σου διώξει την κατάθλιψη, την στεναχώρια, την αρνητίλα, θα κάνει χαρούμενο και κανένα που θα σε δει και έχει τις μαύρες του (εδώ προτείνω για τους πιο τολμηρούς να ενισχύσουν την θετική τους ενέργεια με το να βάψουν ένα δόντι μαύρο με μαρκαδόρο – όπως όταν είμασταν πιτσιρίκια και χαιρόμασταν). Θα γλιτώσεις και από σωματικά προβλήματα, θα κάψεις το γυράκι που έφαγες και άλλα πολλά.. Δεν είναι τυχαίο που γράφτηκαν τόσα άσματα, ποιήματα, ταινίες (φαντάζομαι) και οτιδήποτε άλλο για το εν λόγω λολ – lol, χαχα-χα χιχι-χι, χοχο-χο. Μέχρι και ο άη βασίλης χαζογέλασε και έμεινε σαν ατάκα να περιγράφει την περίοδο των γιορτών και να γίνεται θύμιση από την παιδική μας ηλικία.

 

*Ψιλά γράμματα:

BUCHOWSKI, M. S., MAJCHRZAK, K. M., BLOMQUIST, K., CHEN, K. Y., BYRNE, D. W., & BACHOROWSKI, J.-A. (2006). Energy expenditure of genuine laughter.International Journal of Obesity. 31, 131-137.

HACALA, S. (2011). Saving civility: 52 ways to tame rude, crude, & attitude for a polite planet. Woodstock, Vt, Walking Together, Finding the Way, SkyLight Paths Pub.

HASAN, HUNAID, & HASAN, TASNEEM FATEMA. (2009). Laugh Yourself into a Healthier Person: A Cross Cultural Analysis of the Effects of Varying Levels of Laughter on Health. Ivyspring International Publisher.

MILLER M, & FRY WF. (2009). The effect of mirthful laughter on the human cardiovascular system. Medical Hypotheses. 73, 636-9.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s