Σπινιάρει η γάτα στο γιαούρτι?!


Δε ξέρω σε ποια γενιά ανήκετε αλλά οι παιδικές μου μνήμες έχουν κάτι από «σπινιάρει η γάτα στο γιαούρτι» (που ακόμα έχω μόνο εικόνα μια γάτα να κάνει κάτι πάνω σε ένα γιαούρτι χωρίς να θυμάμαι γιατί το λέγαμε), παστούρωμα με γιαούρτι σε καλοκαιρινές διακοπές μετά από πολύωρο κάψιμο στην παραλία, τους «μεγάλους» να λένε ατάκες περιοπής τύπου “άμα καείς φυσάς και το γιαούρτι” και τηλεοπτικές διαφημίσεις της εποχής από τρίμετρες μοντέλες που έτρωγαν όλο πάθος μια κουταλιά γιαούρτι λες και τρώγανε την γευστικότερη παγωτάρα έβερ. Βάλε αργότερα που συνειδητοποίησα ότι η περίφημη ζυμαρόπιτα/κουρκουτόπιτα χρειάζεται το εν λόγω τσιτσιμπρέλι για να γίνει, και βγάλε την αηδιαστική πέτσα που συναντάς σε κάτι γιαούρτια με πήλινο και είναι ο εφιάλτης των παιδιών.. Κάπως έτσι το γιαούρτι πήρε την εξέχουσα θέση που του αρμόζει στην λίστα με τα θρεπτικά τρόφιμα που συναντάς στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό – με αρχαιοελληνική γραμματοσειρά “GREEK STYLE YOGURT» και μια αράδα κίονες στο κεσεδάκι να το ολοκληρώνουν.

Το λεπόν..

Το γιαούρτι ή αλλιώς η γιαούρτη, είναι η μετατροπή του γάλακτος σε στέρεη μορφή μετά της ζύμωσης κάποιων μικροοργανισμών. Άλλο ένα προϊόν (μετά της μπύρας) όπου οι μικροοργανισμοί φαίνονται να κάνουν «παπάδες» και μπράβο τους!

Δίνει:

  • Βιταμίνες του συμπλέγματος Β
  • Βιταμίνη D
  • Βιταμίνη Α
  • Πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας
  • Ασβέστιο
  • Πηγή καλίου, φωσφόρου

Τι έχει ? Τι κάνει ? Πότε ? Γιατί ?

Ας ξεκινήσουμε στο ότι μιλάμε για γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά (2%) μιας και θα ανοίξουμε θέματα που έχουν να κάνουν και με απώλεια βάρους και άλλα. Το γιαούρτι με 2% λιπαρά φαίνεται να μειώνει την χοληστερίνη και μπορεί να συμβάλλει στην μείωση του βάρους, μέσω μιας πολύπλοκης (για το κοινό) διαδικασίας. Μέσω αυτής της διαδικασίας, μειώνεται το ασβέστιο μέσα στα λιποκύτταρα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η χρήση του λίπους από τα κύτταρα και να μειώνεται η σύνθεσή του αντίστοιχα. Εξτραδάκι είναι ότι σε άτομα τα οποία ακολουθούν κάποια μορφή δίαιτας με σκοπό την μείωση του βάρους, είναι ένα χρήσιμο “εργαλείο”, αφού συμβάλλει στην διατήρηση της μυϊκής μάζας  (η μυϊκή μάζα είναι σημαντική για τον μεταβολισμό του οργανισμού, άρα την φυλάμε σαν τα μάτια μας).

Επίσης, συμβάλλει βελτίωση της υγείας του στόματος, μειώνοντας την κακοσμία του αλλά και την τερηδόνα στα δόντια. Και φαίνεται να επηρεάζει και την υγεία των μαλλιών και των νυχιών.

Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πλεονέκτημα αυτού του τρόφιμου είναι ότι άτομα τα οποία έχουν δυσανεξία στην λακτόζη, φαίνεται μην τα επηρεάζει η κατανάλωσή του, αφού έχει λιγότερη ποσότητα λακτόζης έως και 30% συγκριτικά με το γάλα.

Επίσης, μια “πιασάρικη” λέξη που πολλοί έχουν ακούσει σχετικά με το γιαούρτι είναι τα προβιοτικά που παρέχει στον οργανισμό. Αυτά είναι οι «καλοί» μικροοργανισμοί στον εντερικό σωλήνα και βοηθούν στην υγεία του πεπτικού συστήματος, αφού αποτρέπουν την ανάπτυξη βλαβερών βακτηρίων, βοηθούν στην ανάπτυξη καλών μικροοργανισμών και στην εξισορρόπηση του pH στο έντερο. Με λίγα λόγια είναι ο λόγος που πασάρεται το γιαούρτι σε περιπτώσεις γαστρεντερίτιδας και άλλων εντερικών διαταραχών που επισφραγίσουν μια περιστασιακή, ή όχι, σχέση με την τουαλέτα.

Στις γυναίκες, είναι σύνηθες να προτείνεται η κατανάλωση γιαουρτιού κατά την περίοδο λήψης αντιβιοτικών για την πρόληψη γυναικολογικών προβλημάτων, όπως η μυκητίαση. Αλλά και σε έγκυες ή θηλάζουσες, προτείνεται διότι παρέχει σημαντική ποσότητα ασβεστίου και βοηθά στην πρόσληψή του, και προστατεύει και από την οστεοπόρωση.

Σε ευρύτερο κοινό καπνιστών και ατόμων που καταναλώνουν αρκετό αλκοόλ, έχει προστατευτική δράση στην βλεννογόνο του στομάχου. Επίσης, περιέχει  έναν λακτοβάκιλλο που φαίνεται να συμβάλλει στην αντικαρκινική του ιδιότητα για το παχύ έντερο.

Τέλος, συστήνεται μετά από λήψη αντιβιοτικών και ακτινοβολίας, αφού αποτρέπει την ανάπτυξη παθογόνων και ανάπτυξη ευνοϊκών μικροοργανισμών στον πεπτικό σωλήνα.

Ιδέες & Λύσεις (όχι για το σπίτι)

  • Μπορούμε να φτιάξουμε γευστικότατο και ελαφρύ τσιζκέικ, αν αντικαταστήσουμε την κρέμα γάλακτος ή την σαντιγί. (Ντάξει και άλλα γλυκά, αλλά για κάποιο λόγο το τσιζκέικ μας απασχολεί αρκετά και το καλοκαίρι)
  • Αντικατάσταση μαγιονέζας και κρέμας γάλακτος, σε ντρέσινγκ μαγειρικής και άλλα τέτοια σαλτσοειδή – εκεί πάει αυτό που διαβάζουμε σε συνταγές ως «σως γιαουρτιού» (Και μένα με πονάει αυτή η ιδέα, αλλά δεν είναι και άσχημα εν τέλει).
  • Συνοδευόμενο με μέλι – καρύδια (και όλες τις “παρενέργειες”), με μικρές ποσότητες μαρμελάδας, με δημητριακά και αποξηραμένα φρούτα, με παξιμάδι κρίθινο (κρητικό κατά προσωπική προτίμηση).
  • Με μικρές ποσότητες γλυκού του κουταλιού σαν ντιζέρτ μετά από γλεντοκόπι.
  • Οποιοσδήποτε άλλος συνδυασμός.
  • Χρησιμοποιείται θαρρώ και σε μάσκες ομορφιάς.

Συνοψίζοντας…

Με τα πολλά, αντικαθιστώντας τα γλυκά και εντάσσοντάς το στο ημερήσιο δυναμικό μας, το γιαούρτι μπορεί να μας χαρίσει αμέτρητα καλούδια. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες μιας και μπορούμε να το συνδυάσουμε με τόσα πολλά συνοδευτικά ή και μόνο του.

 

 

*Ψιλά γράμματα:

ADOLFSSON O, MEYDANI SN, & RUSSELL RM. (2004). Yogurt and gut function. The American Journal of Clinical Nutrition. 80, 245-56.

DE MORENO DE LEBLANC A, & PERDIGÓN G. (2004). Yogurt feeding inhibits promotion and progression of experimental colorectal cancer. Medical Science Monitor : International Medical Journal of Experimental and Clinical Research. 10, 96-104.

HEPNER G, FRIED R, ST JEOR S, FUSETTI L, & MORIN R. (1979). Hypocholesterolemic effect of yogurt and milk. The American Journal of Clinical Nutrition. 32, 19-24.

KOLARS JC, LEVITT MD, AOUJI M, & SAVAIANO DA. (1984). Yogurt–an autodigesting source of lactose. The New England Journal of Medicine. 310, 1-3.

KONTIOKARI T, LAITINEN J, JÄRVI L, POKKA T, SUNDQVIST K, & UHARI M. (2003). Dietary factors protecting women from urinary tract infection. The American Journal of Clinical Nutrition. 77, 600-4.

SMITH TM, KOLARS JC, SAVAIANO DA, & LEVITT MD. (1985). Absorption of calcium from milk and yogurt. The American Journal of Clinical Nutrition. 42, 1197-200.

WANG, H., LIVINGSTON, K., FOX, C., MEIGS, J., & JACQUES, P. (2013). Yogurt consumption is associated with better diet quality and metabolic profile in American men and women. Nutrition Research. 33, 18-26.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s