Ο πύργος της Πίτσας


Βγαίνει σε αρκετά σχήματα, όπως κύκλους, τετράγωνα, ορθογώνια, παραλληλόγραμμα και άλλα. Πωλείται με βάση τον αριθμό των μελών της οικογένειας του παραγγελιοδότη (ατομική, οικογενειακή και τα λοιπά) αλλά και με την έκτασή της (με το κομμάτι ή το μέτρο).

Είναι από τις πρώτες επιλογές τραταρίσματος σε μάζωξη για παρακολούθηση κάποιου αθλητικού γεγονότος (τώρα που το γράφω μου ακούγεται άκρως ειρωνικό, το ότι 11 μαντράχαλοι – με το μπαρδόν – κάθονται σε ένα καναπέ με ένα κομμάτι πίτσας σε κάθε χέρι και μια μπύρα ακουμπισμένη στο μπυροκοίλι παύλα γοητεία (όσοι έχουνε), και άλλοι 11 μαντράχαλοι να τρέχουν πάνω – κάτω δεξιά αριστερά στο πράσινο λιβάδι με τις άσπρες γραμμές και τα δίχτυα και με τον ιδρώτα να στάζει από παντού, ενώ στο τέλος – αλλά και στη διάρκεια – να επικρίνονται για την οποιαδήποτε κίνησή τους που θα χαντακώσει την ομαδάρα –εεε – οοο – το κύπελλο θα πάρουμε…χμ, ξεφύγαμε από την συζήτηση). Επίσης, σε παιδικά πάρτι, σε βραδινά δείπνα επιβράβευσης για τα παιδιά («αν είστε καλά παιδιά σήμερα η μαμά βαριέται…έεεεε, θα προσπαθήσει να μη μαγειρέψει και θα μας φέρει φαγάκι ο καλός κυριούλης με το μηχανάκι και το καπέλο» – που ποτέ δε κατάλαβα γιατί στο μυαλό μας ο ντελιβεράς έχει καπέλο, ενιγουέις), ακόμα και σε φούρνους και διάφορα ταχυφαγεία (κοινώς φαστ φουντ).

 Το λοιπόν..

Φυσικά οι παραπάνω (άχρηστες) πληροφορίες αναφέρονται στην πίτσα, η οποία έρχεται σε εκείνο το μαγικό χάρτινο κουτάκι ή και κουτάρα (αν μιλάμε για δυνατούς παίχτες), και για τα οφέλη που φαίνεται να έχει (Ω, ναι!) στην υγεία μας.

Πίτσα & Υγεία?!

Αμέ! Όταν φτιάχνεται μια πίτσα, χρησιμοποιείται συνήθως σάλτσα ντομάτας που θεωρείται και ψιλοκλειδί στην όλη συνταγή. Η αύξηση της θερμοκρασίας της ντομάτας, προκαλεί ανύψωση της περιεκτικότητά της σε λυκοπένιο. Το λυκοπένιο είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό το οποίο σχετίζεται με την μείωση της ανάπτυξης διαφόρων καρκίνων, όπως του προστάτη, του οισοφάγου, του στομάχου, του στόματος, του πνεύμονα και του ενδομητρίου.

Αυτό αποδεικνύεται από διάφορες μελέτες που έγιναν. Κάποια αποτελέσματα από τρείς έρευνες που έγιναν σε ιταλικό πληθυσμό (μιας και είναι ένας λαός που φαίνεται να τη «γονατίζει»), φάνηκε ότι η κατανάλωση πίτσας μια φορά την εβδομάδα, δρα προστατευτικά έναντι της εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου και του στόματος, ενώ φάνηκε να μην συμβάλλει στην ανάπτυξη καρδιαγγειακών παθήσεων και επίσης, μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη από επεισόδιο καρδιακής ανακοπής!

Ποια πίτσα?

Σίγουρα δε μιλάμε για πίτσα με 200 κιλά τυρί και 500 είδη αλλαντικών και κρέμα γάλακτος για το κερασάκι (ναι οκ, υπάρχουν και αυτά και ίσως αξίζει να τα δοκιμάσετε σε κάποια φάση, έτσι για να έχετε σφαιρική άποψη περί του θέματος).. Η μερίδα του λέοντος θα πρέπει να μετατραπεί σε νορμάλ μερίδα 2-3 κομματιών (πόνεσα και μόνο που το έγραψα!)..

Αν αναλύσουμε τα θρεπτικά συστατικά μιας “συντηρητικής” πίτσας, παίρνουμε:

  • Ασβέστιο – από το τυρί (ντάξει και λίγες θερμίδες, αλλά αν είναι σπιτική το μετριάζουμε και αυτό..),
  • Πρωτεΐνη – από το κρεατικό παύλα αλλαντικό (καλώς/κακώς προτείνεται ως καλύτερη επιλογή η χιλιο-ειπωμένη γαλοπούλα ή κοτόπουλο),
  • Σάλτσα ντομάτας – παρέχει αντιοξειδωτικά (συμπεριλαμβανόμενο και το λυκοπένιο που το αναφέραμε ένα σκασμό φορές σήμερο) συν αρκετές βιταμινούλες,
  • Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία – αν προσθέσουμε και άλλα λαχανικά (θα έλεγα και φρούτα αλλά δεν αρέσκομαι προσωπικά σε συνδυασμούς με ανανάδες και άλλες τέτοιες γκουρμεδιές).. Πού-χού πιπεριές, μανιτάρια, ρόκα, καλαμπόκι, ελιές, κρεμμύδι και μπαχαρικά,
  • Αντιοξειδωτικά και ω3/ω6 –αν προσθέσουμε ελαιόλαδο ή για τους πιο «ψαγμένους – που βλέπουνε και καμιά αμερικάνικη ταινία και ταυτίζονται» ψαρικά και τα τιαύτα (αντζούγιες, σολωμούς και τέτοια)
  • Αρκετές ή λίγες Θερμίδες – ανάλογα αν το ζυμάρι το κάνουμε σε μικρογραφία μπομπότας και καρβελιού ή εναλλακτικά αν το κάνουμε λεπτό και συμμαζεμένο με μια πιο ελεγκάντ όψη.

Το λυκοπένιο είναι λιπο-διαλυτό και η καλύτερη απορρόφησή του γίνεται με συνοδεία κάποιου λίπους (π.χ. σάλτσας ντομάτας μαγειρεμένη με ελαιόλαδο).

Με την ίδια λογική, η σάλτσα ντομάτας μπορεί να αποφέρει τα ίδια οφέλη και αν προστεθεί και σε άλλα φαγητά, αλλά θα πρέπει να υπολογίζονται οι υπόλοιπες θερμίδες (όπως και στην πίτσα) για να μην θεωρείται «παχυντικό» το γεύμα. Π.χ. στα μακαρόνια με σάλτσα ντομάτας, τα μακαρόνια συνήθως απεικονίζουν ένα βουναλάκι και η σάλτσα απλά μπαίνει να χρωματίσει λίγο την κορυφή, ενώ στη συνέχεια πασπαλίζεται και με άφθονο τυρί και ίσως κάποιοι καταναλώνουν και μια φετούλα ψωμί, έτσι να τραβήξει τα υγρά! Στην πίτσα τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα.. 1+1 κάνουν δυο. Κομμάτια.

Κλείνοντας,

συνοψίζουμε ότι στο εν λόγω άρθρο αποενοχοποιείται η πίτσα, με περιορισμούς: Να μην έχει πολλά λιπαρά αλλαντικά, τυρί αν γίνεται με λιγότερα λιπαρά και το ζυμάρι να μην θυμίζει το ψωμί που κρατάτε για να κάνετε «βούτα» σε χωριάτικη σαλάτα. Και για να το ολοκληρώσουμε το θέμα, έναντι μπύρας, ένα ποτήρι κόκκινο κρασί είναι ότι καλύτερο.

(Θα πάρουν φωτιά οι πιτσαρίες σήμερα!) Μπουόν απετίτ!

 

 

*Ψιλά γράμματα:

BÖHM V. (2012). Lycopene and heart health. Molecular Nutrition & Food Research. 56, 296-303.

GÄRTNER C, STAHL W, & SIES H. (1997). Lycopene is more bioavailable from tomato paste than from fresh tomatoes. The American Journal of Clinical Nutrition. 66, 116-22.

GIOVANNUCCI E. (1999). Tomatoes, tomato-based products, lycopene, and cancer: review of the epidemiologic literature. Journal of the National Cancer Institute. 91, 317-31.

LA VECCHIA C. (2002). Tomatoes, lycopene intake, and digestive tract and female hormone-related neoplasms. Experimental Biology and Medicine (Maywood, N.J.). 227, 860-3.

RAO AV, & AGARWAL S. (2000). Role of antioxidant lycopene in cancer and heart disease. Journal of the American College of Nutrition. 19, 563-9.

RAO AV. (2002). Lycopene, tomatoes, and the prevention of coronary heart disease.Experimental Biology and Medicine (Maywood, N.J.). 227, 908-13.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s