Φτού – σκόρδα!


Άλλο ένα “φάρμακο” της φύσης που κάνει την εμφάνιση του από πολύ παλιά.. Έχει χρησιμοποιηθεί για την καταπολέμηση πολλών καταστάσεων, όπως οι λοιμώξεις, το κρύωμα ή το δάγκωμα ενός φιδιού, την απομάκρυνση ενός βαμπίρ και άλλων, σε ηλεκτρονικά παιχνίδια αλλά και στο ρίαλ λάιφ που λέμε, ανάλογα με την πραγματικότητα που βιώνει ο καθείς.

Σε πολλές κουζίνες ανά τον κόσμο δίνει άλλη “νότα” στα φαγητά – είτε ευχάριστη, είτε «βαριά» – ανάλογα με την ποσότητα που προστίθεται αλλά και με τα γευστικά γούστα. Το γνωστό σε όλους τζατζίκι, σήμερα, αποκτά την τιμητική του και οι σκορδό-φιλοι αναγνώστες μπορούν να διαβάσουν το άρθρο αυτό κορδωμένοι, με καμάρι!

Παρέχει:

Βιταμίνη Β6, Βιταμίνη C, χαλκό, σίδηρο, ασβέστιο, σελήνιο και μαγγάνιο και άλλα.

Οι δράσεις

  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα (το λεγόμενο «δίνει ένα “απ”
    στον οργανισμό μας»).
  • Δρα έναντι βακτηρίων, ιών, παρασίτων, μυκήτων και άλλων τέτοιων «κακών» (που χου: σταφυλόκοκκος).
  • Συμβάλλει στην προστασία της καρδιάς, αφού η συστηματική κατανάλωση σκόρδου βοηθά στην μείωση της χοληστερίνης, της πίεσης και της πηκτικότητας του αίματος.
  • Φαίνεται να προστατεύει, κυρίως, από την εμφάνιση του καρκίνου του προστάτη, του παχέος εντέρου, του στομάχου.
  • Είναι καλή πηγή αντιοξειδωτικών και βιταμινών.
  • Βοηθά στην ρύθμιση της γλυκαιμίας και προάγει την ευαισθησία στην ινσουλίνη, σε περιπτώσεις σακχαρώδη διαβήτη, συν το ότι φαίνεται να επιδρά θετικά στις επιπλοκές της ασθένειας.
  • Αυξάνει την αγγειοδιαστολή και συνεπώς την κυκλοφορία του αίματος επιδερμικά.
  • Τοπικά στο δέρμα, το εκχύλισμα σκόρδου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αντιμετώπιση της ψωρίασης, στην επούλωση πληγών, για τις λοιμώξεις του δέρματος από ιούς και μύκητες, όπως επίσης δρα και σαν αντιγηραντικός παράγοντας.

…και οι αντιδράσεις

  • Πρωταρχικό μείον είναι η μυρωδιά που αναδύει ο εκάστοτε συνάνθρωπός μας που εκπνέει τον ίδιο αέρα που αναπνέουμε.. κάποιες φορές αυτός ο συνάνθρωπος τυχαίνει να είναι και ο άνθρωπος που μοιράζεται και το ίδιο κρεβάτι, οπότε η λεγόμενη «σκορδίλα» είναι καταλυτική για να οδηγήσει σε μια βραδιά ύπνου στον καναπέ! Αυτό μπορεί να σταματήσει να ενοχλεί τους γύρω, εάν κατόπιν «βούτας» σε σκορδόμπηχτο έδεσμα μασουλήσουμε λίγους κόκκους καφέ (εγώ δε θα το ‘κανα αυτό), σπόρους γλυκάνισου (χμ, κομσί κομσά), λίγο μαϊντανό ή να πιούμε σιρόπι λάιμ (ψηφίζω τρίτη επιλογή).
  • Σε τοπική δερματική επαφή, μπορεί να προκληθεί αλλεργική αντίδραση έως έγκαυμα.
  • Σε άτομα τα οποία ακολουθούν κάποια φαρμακευτική θεραπεία, μπορεί να αλληλοεπιδράσει με τα φάρμακα. Ειδική προσοχή πρέπει να δοθεί από άτομα τα οποία λαμβάνουν αντιπηκτικά φάρμακα. Γενικά, καλό είναι να το συζητήσετε με τον θεράποντα ιατρό σας.
  • Το σκόρδο συμβάλλει στην μείωση της πίεσης, άρα σε υποτασικά άτομα θα πρέπει να καταναλώνεται με προσοχή.
  • Το σκόρδο μπορεί να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές (απλά για να ξέρετε τι να κατηγορήσετε σε αυτήν την περίπτωση).
  • Κατά την περίοδο του θηλασμού, θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση από την μητέρα, αφού μπορεί να προκαλέσει κολικούς στο νεογνό.
  • Σε περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με τον ιό του AIDS, το σκόρδο φαίνεται να αλληλοεπιδρά με κάποιο συγκεκριμένο φάρμακο και αντενδείκνυται, αλλά αυτό είναι μέρος της συζήτησης του ασθενή με τον γιατρό του.

Πόσο? Τόσο!

Φαίνεται ότι 1 σκελίδα την μέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα! Πιθανόν θα κάνει πέρα και ότι ζωντανό οργανισμό υπάρχει τριγύρω σας. Για αυτό, ή που θα κυνηγάτε φίλους και γνωστούς με το σκόρδο στα χέρια να φάνε και αυτοί, ή που κάθεστε μόνοι σας και θα σιγοτραγουδάτε την μικρή Ελένη που κάθεται και κλαίει γιατί δεν την παίζουνε οι άλλες φιλενάδες (τώρα μόλις εξηγήθηκε το νόημα του παιδικού άσματος!). Κυκλοφορεί και σε ταμπλετάκι (εννοώντας χάπι και όχι το άλλο με τον φορτιστή), με την προτεινόμενη δοσολογία των 300 mgr. Προτείνω, αν είστε γενναίοι να πάτε για το ωμό.

Έξτρα τιπ:

Το σκόρδο θα πρέπει να θρυμματιστεί (καλά, μην φανταστείτε.. λίγο πάτημα με το μαχαίρι πλαγίως να ακουστεί ένα σπλατς-κρακ (?) ) 15 λεπτά πριν μαγειρευτεί, ώστε να μπορέσουν οι ευεργετικές ουσίες να αλληλοεπιδράσουν.

 

 

 

 

*Ψιλά γράμματα:

CARDELLE-COBAS, ALEJANDRA, SORIA, ANA C., CORZO, NIEVES, & VILLAMIEL, MAR. (2012). A Comprehensive Survey of Garlic Functionality. Nova Science Publishers. http://hdl.handle.net/10261/45036.

DURAK, L. (2004). Effects of garlic extract consumption on blood lipid and oxidant/antioxidant parameters in humans with high blood cholesterol. The Journal of Nutritional Biochemistry. 15, 373-377.

GALLICANO, K., FOSTER, B., & CHOUDHRI, S. (2003). Effect of short-term administration of garlic supplements on single-dose ritonavir pharmacokinetics in healthy volunteers. British Journal of Clinical Pharmacology. 55, 199-202.

KAO, S.-H., HSU, C.-H., SU, S.-N., HOR, W.-T., CHANG T, W.-H., & CHOW, L.-P. (2004). Identification and immunologic characterization of an allergen, alliin lyase, from garlic (Allium sativum)☆. Journal of Allergy and Clinical Immunology. 113, 161-168.

PADIYA, RAJU, KHATUA, TARAK N, BAGUL, PANKAJ K, KUNCHA, MADHUSUDANA, & BANERJEE, SANJAY K. (2011). Garlic improves insulin sensitivity and associated metabolic syndromes in fructose fed rats. BioMed Central Ltd. BioMed Central Ltd. http://www.nutritionandmetabolism.com/content/8/1/53.

PISCITELLI SC, BURSTEIN AH, WELDEN N, GALLICANO KD, & FALLOON J. (2002). The effect of garlic supplements on the pharmacokinetics of saquinavir. Clinical Infectious Diseases: an Official Publication of the Infectious Diseases Society of America. 34, 234-8.

TSAI, C.-W., CHEN, H.-W., SHEEN, L.-Y., & LII, C.-K. (2012). Garlic: Health benefits and actions. BioMedicine.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s