Να σου πω (για) τον Καφέ?


Στην Ελλάδα, ο «καφές» είναι μια μαγική λέξη που μπορεί να υπονοεί την συνάντηση με φίλους,
συγγενείς, γνωστούς και αγνώστους, αλλά ακόμα και ένα πρώτο ραντεβού, εξομολόγηση προσωπικών προβληματισμών ή την επισφράγιση μιας συνεργασίας.. ο καφές μας ενώνει, που λένε! Γνωρίζουμε όμως για τις ευεργετικές του ιδιότητες και τους τυχόν κινδύνους που μπορεί να κρύβει, για κάποιους από εμάς?

Το λοιπόν

Ο καφές είναι ένας μικρός θησαυρός που περιέχει πάνω από 1.000 ουσίες και αντιοξειδωτικά, τα οποία είναι ωφέλιμα για την υγεία. Η προτεινόμενη ποσότητα κατανάλωσης καφέ για υγιή ενήλικα άτομα προτείνεται περίπου στα 4 φλυτζάνια ημέρα, με τον καφέ φίλτρου ή αλλιώς «γαλλικό» να θεωρείται η καλύτερη επιλογή. Η ποσότητα αυτή μπορεί να αλλάζει από άνθρωπο σε άνθρωπο, αφού κάθε ανθρώπινος οργανισμός ανταποκρίνεται διαφορετικά στην λήψη καφεΐνης. Αυτό συμβαίνει γιατί διαφέρουν κάποιοι παράγοντες όπως ο βαθμός ευαισθησίας στην ουσία αυτή, ο μεταβολισμός της και η αποβολή της από το σώμα αλλά και η καθημερινή συχνότητα κατανάλωσής από τον καθένα μας.

Κάποιοι από εμάς μπορεί να μην μπορούν να ξεκινήσουν την ημέρα τους χωρίς αυτό το “μαγικό ζωμό” κουτουλώντας δεξιά-αριστερά, ενώ άλλοι μπορούν να ξεπηδήξουν εκρηκτικά από το κρεβάτι τους – με φουλ ενέργεια – χωρίς αυτό το μπουστάρισμα. Βέβαια, έρευνες υπογραμμίζουν ότι η υπερβολική κατανάλωση καφέ μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα και να αυξήσει παράγοντες κινδύνου, όπως είναι οι αρρυθμίες, με αποτέλεσμα να συμβάλλει στην πρόωρη θνησιμότητα. Οπότε εδώ επιβεβαιώνεται το αρχαίο ρητό «παν μέτρον άριστον».

Άλλα ευχάριστα νέα είναι ότι δεν περιέχει θερμίδες – όταν είναι αυτούσιος – και βοηθά στην επιτάχυνση του μεταβολισμού μας. Επίσης, συσχετίζεται με πληθώρα προστατευτικών ιδιοτήτων, όπως η είναι η μείωση του κινδύνου ανάπτυξης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 λόγω του ότι η πρόσληψη καφεΐνης αυξάνει την ποσότητα αδιπονεκτίνης, η οποία συμβάλλει στην εξισορρόπηση των επιπέδων της γλυκόζης, ευνοεί την ανάπτυξη των κυττάρων, συμβάλλει στη μείωση εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, ηπατικής νόσου αλλά και της νόσου Parkinson. Ακόμη, φαίνεται να προστατεύει από την άνοια και εμφάνιση της νόσου Alzheimer, κάποιες μορφές καρκίνου και την κατάθλιψη.

Έχουμε τα καλά μας, έχουμε και τα κακά μας…

22  Το κακό είναι ότι πολύ συχνά ο καφές συνδυάζεται με το κάπνισμα, το οποίο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά όλες αυτές τις ευεργετικές ικανότητες της καφεΐνης.

Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι η κατανάλωση καφέ από άτομα τα οποία έχουν κάποια παθολογική κατάσταση, όπως είναι η υπέρταση, μπορεί να επιδεινώσει την κατάστασή τους. Για αυτό, καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας αν υπάρχει κάποια παθολογική κατάσταση η οποία σας περιορίζει στο να πιείτε καφέ.

Άλλες πηγές καφεΐνης…333

είναι: το πράσινο τσάι, το κακάο και περιέχεται και σε κάποια ανθρακούχα ποτά ή φάρμακα.

Οπότε, είναι καιρός να αρχίσουμε να ψαχουλεύουμε και τις ετικέτες τροφίμων και ποτών πριν αρχίσουμε να κατηγορούμε τον καφέ για τις αυπνίες μας, όπως επίσης και τις ετικέτες φαρμάκων, για τυχόν αλληλεπιδράσεις τους με τα “καφεϊνούχα” ροφήματα.

Το ρεζουμέ της υπόθεσης είναι…

ότι οι λάτρεις του καφέ μπορούν να συνεχίσουν να τον καταναλώνουν με καμάρι αλλά χωρίς υπερβολές στην ποσότητα, και όσο δυνατόν λιγότερη προσθήκη ζάχαρης. Αυτοί, πάλι, που δεν τον έχουν και πολύ συμπάθεια μπορούν να προτιμήσουν την εναλλακτική του πράσινου τσαγιού.

 

 

 

*Ψιλά γράμματα:

AINSLIE-WALDMAN, C. E., BUTLER, L. M., KOH, W.-P., WANG, R., & YUAN, J.-M. (2013). Abstract 4806: Daily coffee drinking reduces gastric cancer risk among Singapore Chinese women. Cancer Research. 73, 4806.

BUTT MS, & SULTAN MT. (2011). Coffee and its consumption: benefits and risks.Critical Reviews in Food Science and Nutrition. 51, 363-73.

LUCAS M, MIRZAEI F, PAN A, OKEREKE OI, WILLETT WC, O’REILLY ÉJ, KOENEN K, & ASCHERIO A. (2011). Coffee, caffeine, and risk of depression among women.Archives of Internal Medicine. 171, 1571-8.

MANACH C, SCALBERT A, MORAND C, RÉMÉSY C, & JIMÉNEZ L. (2004). Polyphenols: food sources and bioavailability. The American Journal of Clinical Nutrition.79, 727-47.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s