Από την πόλη έρχομαι και στην κορφή…?


Άραγε.. γιατί υπάρχουν περίεργοι άνθρωποι που βάζουν κανέλα στον καφέ τους και τον κάνουν να θυμίζει γαλακτομπούρεκο? Γιατί όλες αυτές οι βιομηχανίες επέλεξαν αυτό το μπαχαρικό και το έχουν κάνει πρωταγωνιστή σε τσίχλες, τσάγια και τα ρέστα? Πιθανότατα γιατί – εκτός από την χαρακτηριστική της γεύση και μυρωδιά (που κάποιες φορές σου θυμίζει κάποιον γνωστό σου που μονίμως μασουλάει τέτοιες μαστίχες) ή την Χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα – έχει και άλλες μαγικές επιδράσεις στο ανθρώπινο σώμα..

Εγώ προσωπικά δεν το είχα αναρωτηθεί ποτέ, αλλά…

Η κανέλα εξάγεται από τον φλοιό των δέντρων του γένους Cinnamomum. Η κανέλα Κεϋλάνης (Cinnamon zeylanicum) αποκαλείται και ως «αληθινή κανέλα», αλλά η Κασσία (Cinnamon Aromaticum) φαίνεται να είναι “ανώτερη”, λόγω των αρκετών θετικών επιδράσεων στον οργανισμό μας.

Κάποια από τα “χαρίσματα” της κανέλας, την χαρακτηρίζουν ως:

  • Αντι-μικροβιακή
  • Αντι-ιική (Ναι, κατά των ιών)
  • Αντι-μυκητιασική (Με παίδεψε λίγο η λέξη)
  • Αντι-οξειδωτική
  • Ινσουλινο-μιμητική, που σημαίνει ότι μπορεί να μιμηθεί την δράση της ινσουλίνης με το απογειωτικό αποτέλεσμα την σημαντικής συμβολή της στην ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου του αίματος, όσον αφορά τα άτομα με διαβήτη τύπου 2.
  • Αντι-καρκινική – λόγω της δράσης κάποιων ουσιών που περιέχει (βλέπε πολυφαινόλες) που προστατεύουν από διάφορες μορφές καρκίνου, όπως επίσης φαίνεται να έχει προστατευτικές ιδιότητες κατά την διάρκεια χημειοθεραπειών.

Και θα αραδιάσουμε και κάμποσα ακόμα, έτσι, γιατί της αξίζει!..

  • Έχει γαστρο-προστατευτικές ιδιότητες
  • Συντελεί στη μείωση λιπιδίων (χοληστερίνες, τριγλυκερίδια, βοηθά στην αύξηση της καλής χοληστερόλης.. μετά το αρνάκι του Πάσχα θα φορεθεί πολύ!!)
  • Συμβάλλει στη μείωση της Αρτηριακής πίεσης
  • Έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες
  • Έχει υψηλή επίδραση στην αναστολή της αντιγραφής των HIV-1 και HIV-2, που είναι είδη του ιού του AIDS
  • Βοηθά στην παράταση του αισθήματος κορεσμού και συμβάλλει στην μείωση του βάρους

Πόσο?? Τόσο!

Η ημερήσια ποσότητα κατανάλωσης προτείνεται στα 1-6 γρ. κανέλας, με το 1 κουταλάκι του γλυκού να μας δίνει 2-4 γραμμάρια κανέλας. Πριν αρπάξετε το κουτάλι και αρχίσετε τις υπερβολές, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σε μεγάλες δόσεις, η Κασσία, μπορεί να θεωρηθεί ως μη ασφαλής, αφού περιέχει την ουσία κουμαρίνη, η οποία ενδείκνυται να προκαλέσει προβλήματα, στο συκώτι και τα νεφρά. Οπότε αν καταναλώνετε καθημερινά κανέλλα προτιμήστε την κανέλα Κεϋλάνης και 1 φορά την εβδομάδα το σπάτε με Κασσίας.

Σε προ-διαβητικό στάδιο, μπορεί να συμβάλλει και στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2, παράλληλα με την σωστή διατροφή και άσκηση. Αλλά για μεγαλύτερη ασφάλεια, τα άτομα με διαβήτη θα ήταν καλό να το συζητήσουν με τον γιατρό τους για τα οφέλη και την δοσολογία της κανέλας.

Η κανέλα είναι “καλόβολη”, αφού μπορεί να προστεθεί σε ροφήματα, γλυκά και φαγητά, ή και μόνη της με λίγο ζεστό νεράκι.

Για αυτό, την επόμενη φορά που θα σας ρωτήσουν (ίσως) αν θέλετε κανέλα στον καφέ σας, σκεφτείτε το λίγο καλύτερα!

 

 

 

*Ψιλά γράμματα:

BANDARA, T., ULUWADUGE, I., & JANSZ, E. R. (2012). Bioactivity of cinnamon with special emphasis on diabetes mellitus: A review. International Journal of Food Sciences and Nutrition. 63, 380-386.

DEPEINT F, GEE JM, WILLIAMSON G, & JOHNSON IT. (2002). Evidence for consistent patterns between flavonoid structures and cellular activities. The Proceedings of the Nutrition Society. 61, 97-103.

GRUENWALD J, FREDER J, & ARMBRUESTER N. (2010). Cinnamon and health. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. 50, 822-34.

HLEBOWICZ, JOANNA, DARWICHE, GASSAN, BJÖRGELL, OLA, & ALMÉR, LARS-OLOF. (2007). Effect of cinnamon on postprandial blood glucose, gastric emptying, and satiety in healthy subjects. American Society for Clinical Nutrition. http://lup.lub.lu.se/record/649022

JUNG PARK, E., & PEZZUTO, J. M. (2002). Botanicals in Cancer Chemoprevention.Cancer and Metastasis Reviews. 21, 231.

RAFEHI H, VERVERIS K, & KARAGIANNIS TC. (2012). Controversies surrounding the clinical potential of cinnamon for the management of diabetes. Diabetes, Obesity & Metabolism. 14, 493-9.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s